Tota historia deu
tindre un principi, que dona unes bases que ens ajudaran a comprendre-la
millor. Dit açò us presente la primera unitat del temari!
- Tema 1 – Evolució del sistema educatiu espanyol: Història, present i perspectiva!
Comencem el tema
amb unes dades sobre la Llei Moyano, instaurada per Claudio Moyano, que fou el
Ministre de Foment de l’època.
Aquesta llei
torna l’ensenyament obligatori dins d’un període de 6 a 9 anys. No obstant
degut als temps que corrien, l’educació diferencia entre sexes, es escassa la
seva gratuïtat i presta poca atenció als problemes derivats de l’educació
especial.
Seguidament,
trobem un enllaç amb referències de les institucions lliures d’ensenyança a l’època
de la restauració. L’enllaç es el següent: http://www.fundacionginer.org/historia.htm
L’educació a la
segona república crea una escola única, gratuïta i obligatòria. Promou la
llibertat de càtedra i, amb perdó del acudit, gracies a deu, el ensenyament
laic.
En aquesta etapa,
els professors deuen ser funcionaris i el bilingüisme guanya força.
Com diu el dit,
tot el que puja, te que baixar algun dia! La guerra civil va sotmetre
l’educació a un procés de neteja ideològica i una depuració del personal docent
a tots els àmbits.
El resultat de
tot açò es l’escola Franquista, una escola nacional catòlica, on els mestres
que aparegueren desprès de la purga, foren seleccionats per motius politics.
Uns dels criteris de la convocatòria del 25 de març de 1939 eren:
- Ser mutilat de guerra, mentre no faça possible l’exercici de l’ensenyança.
- Ser ferit, preferència per els ferits mes greus.
- Haver sofrit abusos greus per part dels rojos.
- Tindre familiars mutilats o presoners dels rojos.
I així tota la convocatòria,
un text ple de barbaritats per a reunir un personal poc qualificat però amb una
ideologia profundament marcada, exclusivament per a educar les futures
generacions.
Els llibres de l’època no tenen preu, recorde
un que establia a deu com a el ser omnipotent al que tots devien devoció, i
seguidament feia menció a la figura del dictador com al seu representant
indiscutible al país. Com no, a la casa, l’home ocupava aquell lloc i la dona
devia servir-lo, ja que el home aplegava a casa cansat.
Al 1970 es creà
una llei general d’educació, que reconverteix el sistema educatiu degut a la necessitat
de reajustar-lo. L’escolarització es torna obligatòria de 6 a 14 anys i es
controla a traves del BOE.
Ara passem a un
tema mes actual, que segurament tots coneixem, reformes del sistema educatiu,
que com sabeu, hi ha un fum! Ací vos comente els aspectes mes importants de
algunes reformes:
- LODE (3/07/1985): Instaura el concepte de democràcia escolar, també pren cartes a la burocratització de la gestió i li dona importància a la programació social.
- LOGSE (1990): L’escolarització va dels 6 als 16 anys, apareix l’Eso, el Bat i la FP, el sistema educatiu s’organitza a traves de cicles.
- LOE (2006): S’adapta al nous contextos socials i desenvolupa competències, proposa l’educació des de els tres anys i apareix el PQPI dels 15/16 anys.

Com a conclusió
de la síntesi mostrada, puc dir que aquest tema ens mostra que l’educació
evoluciona, de forma positiva o no, però evoluciona, mai es la mateixa, i ningú
sap com serà en un futur. També ens mostra que les reformes educatives canvien segons
els qui tenen el poder per fer-ho.
No hay comentarios:
Publicar un comentario