Gestió e Innovació en el context educatiu

Gestió e Innovació en el context educatiu

miércoles, 13 de noviembre de 2013

Tema 2 - Estructura organitzativa dels centres d’educació primària: òrgans de govern i de coordinació docent

Be, desprès de la unitat anterior, se que espereu la que ve a continuació amb ànsia! El títol pot ser molt llarg però es mes interessant que l’anterior.

  • Tema 2! Estructura organitzativa dels centres d’educació primària: òrgans de govern i de coordinació docent!


Us deixe ací un mapa conceptual on podeu veure el contingut de la unitat ràpidament.
Comencem amb els òrgans de govern.



Estos òrgans de l’escola deuen vetllar per la qualitat de l’ensenyament i per a protegir els drets i deures dels alumnes. Així mateix, contribuiran al desenvolupament de l’escola valenciana.
Com podeu veure al esquema superior, es divideixen en dos parts:

·         Òrgans unipersonals: Formen l’equip directiu, assessoren al director amb el PEC la PGA i coordinen les actuacions dels òrgans de coordinació. Hi ha tres òrgans unipersonals:
o   El director/a:
§  Dirigeix tota activitat al centre i el representa.
§  Convoca els actes acadèmics i reunions.
§   Coordina l’elaboració del PEC i PGA.
§  Presenta la memòria anual.
o   Cap d’estudis: Designat pel director entre els funcionaris.
§  Substitueix al director en cas de malaltia o absència.
§  Confecciona els horaris de l’alumnat i professorat.
§  Coordina tasques dels equips de cicle.
§  Coordina activitats de perfeccionament del professorat.
o   Secretari: Designat pel director entre els funcionaris.
§  Ordena el regim administratiu del centre.
§  Gestiona el recursos humans i materials.
§  Expedeix certificats.
§  Elabora el projecte de pressupost.

·         Òrgans col·legiats de govern: L’altra rama es divideix en dues parts:
o   Consell escolar: Òrgan de participació dels diferents sectors de la comunitat educativa. Les seves funcions son:
§  Establir les bases per al PEC, PGA i programacions.
§  Elecció del director.
§  Resolució de conflictes.
§  Admissió de l’alumnat.
o   Claustre de professors: Òrgan de participació del professorat on planifiquen, coordinen i decideixen sobre tots els aspectes pedagògics del centre. Les seves competències son:
§  Realitzar propostes, aprovar i avaluar el PEC, PGA, PNL, activitats complementaries i extraescolars.
§  Avaluar l’evolució del rendiment escolar.
§  Promoure iniciatives d’experimentació i innovació pedagògica i formació del professorat.

Per altra banda estan els òrgans de coordinació docent, on trobem:

·         Els Equips de cicle:
o   Serveixen per a coordinar-se sistemàticament.
o   Realitzen propostes per al PEC.
o   Realitzen ACIS (Adaptació curricular individualitzada significativa).
o   Realitzar propostes d’activitats complementaries.
o   Vetllen per la coherència i la continuïtat de les accions educatives al llarg de l’E. Infantil i E. Primària.

·         Comissió de coordinació pedagògica:
o   Components:
§  Director
§  Cap d’estudis
§  Coordinadors de cicles.
§  Psicologia i pedagogia del SPE.
§  Un mestre d’EE.
§  Altres membres del claustre.
o   Atribucions:
§  Coordina l’elaboració del projecte curricular del centre (PCC).
§  Elaboració del pla d’atenció Tutorial (PAT).
§  Criteris i procediments dels ACIS.
§  Coherència del PEC, el PCC, PCA...
§  Proposa les sessions d’avaluació.
§  Promou la formació del professorat.

·         Tutors:
o   Cada grup te un tutor.
o   Pot ser tutor qui imparteix diverses àrees del currículum.
o   Designat pel director, proposat pel cap d’estudis d’acord amb els criteris del claustre.
o   El cap d’estudis coordina als tutors i mante les reunions periòdiques necessàries.
o   Funcions:
§  Du a terme el PAT.
§  Coordina el proses d’avaluació de l’alumnat del seu grup.
§  Pren la decisió de promoció de l’alumnat tenint en compte els informes dels demes professors.
§  Col·laboració permanent amb la psicopedagoga del centre, coordinar els ACIS i prendre mesures per a les necessitats educatives especials (NEE).
§  Informar als pares del procés d’E/A (Educació/Aprenentatge) del seu grup.

Per a acabar, una reflexió d’aquest tema:

S’ha comentat a l’aula que, per regla general, mai s’ofereix cap persona per a ocupar el lloc de director/cap d’estudis/secretari, degut a que son feines que lleven hores de docència, son mes pesades i estan rodejades de molta tasca burocràtica.

Vaig estar desenvolupant tasques com a secretari en pràctiques a un centre i personalment pense que es una feina entretinguda i que no m’importaria dur a terme.

En referència a la unitat, recorde que es una síntesi, les tasques de cada òrgan estan simplificades i no es troben totes al text.


Aprofite per a presentar la següent pràctica que te relació amb actes derivades de diferents reunions dels òrgans.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario