Be, desprès de la
unitat anterior, se que espereu la que ve a continuació amb ànsia! El títol pot
ser molt llarg però es mes interessant que l’anterior.
- Tema 2! Estructura organitzativa dels centres d’educació primària: òrgans de govern i de coordinació docent!
Us deixe ací un
mapa conceptual on podeu veure el contingut de la unitat ràpidament.
Estos òrgans de
l’escola deuen vetllar per la qualitat de l’ensenyament i per a protegir els
drets i deures dels alumnes. Així mateix, contribuiran al desenvolupament de
l’escola valenciana.
Com podeu veure
al esquema superior, es divideixen en dos parts:
·
Òrgans
unipersonals: Formen l’equip directiu, assessoren al director amb el PEC la PGA
i coordinen les actuacions dels òrgans de coordinació. Hi ha tres òrgans
unipersonals:
o
El
director/a:
§ Dirigeix tota activitat al centre i el
representa.
§ Convoca els actes acadèmics i reunions.
§ Coordina l’elaboració del PEC i PGA.
§ Presenta la memòria anual.
o
Cap
d’estudis: Designat pel director entre els funcionaris.
§ Substitueix al director en cas de malaltia
o absència.
§ Confecciona els horaris de l’alumnat i
professorat.
§ Coordina tasques dels equips de cicle.
§ Coordina activitats de perfeccionament del
professorat.
o
Secretari:
Designat pel director entre els funcionaris.
§ Ordena el regim administratiu del centre.
§ Gestiona el recursos humans i materials.
§ Expedeix certificats.
§ Elabora el projecte de pressupost.
·
Òrgans
col·legiats de govern: L’altra rama es divideix en dues parts:
o
Consell
escolar: Òrgan de participació dels diferents sectors de la comunitat
educativa. Les seves funcions son:
§ Establir les bases per al PEC, PGA i
programacions.
§ Elecció del director.
§ Resolució de conflictes.
§ Admissió de l’alumnat.
o
Claustre
de professors: Òrgan de participació del professorat on planifiquen, coordinen
i decideixen sobre tots els aspectes pedagògics del centre. Les seves competències
son:
§ Realitzar propostes, aprovar i avaluar el
PEC, PGA, PNL, activitats complementaries i extraescolars.
§ Avaluar l’evolució del rendiment escolar.
§ Promoure iniciatives d’experimentació i
innovació pedagògica i formació del professorat.
Per altra banda estan
els òrgans de coordinació docent, on trobem:
·
Els Equips
de cicle:
o
Serveixen
per a coordinar-se sistemàticament.
o
Realitzen
propostes per al PEC.
o
Realitzen
ACIS (Adaptació curricular individualitzada significativa).
o
Realitzar
propostes d’activitats complementaries.
o
Vetllen
per la coherència i la continuïtat de les accions educatives al llarg de l’E.
Infantil i E. Primària.
·
Comissió
de coordinació pedagògica:
o
Components:
§ Director
§ Cap d’estudis
§ Coordinadors de cicles.
§ Psicologia i pedagogia del SPE.
§ Un mestre d’EE.
§ Altres membres del claustre.
o
Atribucions:
§ Coordina l’elaboració del projecte
curricular del centre (PCC).
§ Elaboració del pla d’atenció Tutorial
(PAT).
§ Criteris i procediments dels ACIS.
§ Coherència del PEC, el PCC, PCA...
§ Proposa les sessions d’avaluació.
§ Promou la formació del professorat.
·
Tutors:
o
Cada
grup te un tutor.
o
Pot
ser tutor qui imparteix diverses àrees del currículum.
o
Designat
pel director, proposat pel cap d’estudis d’acord amb els criteris del claustre.
o
El
cap d’estudis coordina als tutors i mante les reunions periòdiques necessàries.
o
Funcions:
§ Du a terme el PAT.
§ Coordina el proses d’avaluació de
l’alumnat del seu grup.
§ Pren la decisió de promoció de l’alumnat
tenint en compte els informes dels demes professors.
§ Col·laboració permanent amb la
psicopedagoga del centre, coordinar els ACIS i prendre mesures per a les necessitats
educatives especials (NEE).
§ Informar als pares del procés d’E/A
(Educació/Aprenentatge) del seu grup.
Per a acabar, una
reflexió d’aquest tema:
S’ha comentat a
l’aula que, per regla general, mai s’ofereix cap persona per a ocupar el lloc
de director/cap d’estudis/secretari, degut a que son feines que lleven hores de
docència, son mes pesades i estan rodejades de molta tasca burocràtica.
Vaig estar
desenvolupant tasques com a secretari en pràctiques a un centre i personalment
pense que es una feina entretinguda i que no m’importaria dur a terme.
En referència a
la unitat, recorde que es una síntesi, les tasques de cada òrgan estan
simplificades i no es troben totes al text.
Aprofite per a
presentar la següent pràctica que te relació amb actes derivades de diferents
reunions dels òrgans.
No hay comentarios:
Publicar un comentario