Gestió e Innovació en el context educatiu

Gestió e Innovació en el context educatiu

sábado, 11 de enero de 2014

Practica Espai i temps

La seguent pràctica enllaça el que abans em vist. Primer l’organització de l’espai, on veurem una classe inventada per nosaltres. Després indicarem l’horari establert per nosaltres mateixa i assenyalarem els motius del perquè de la seva elecció. Sense esperar mes, aquí us deixe l’activitat:

Organització dels espais, recursos i temps

  • En primer lloc figura l’ubicació del centre.

El col·legi està situat en la zona de nou Sant Blas, Alacant. Va ser construït per a complir amb la demanda pública, ja que les escoles dels voltants són privades.

Degut a que es una zona en expansió, es va agafar un gran terreny per a la seva construcció i les aules són molt grans.
  • Les caracteristiques de l’aula:

L’aula ha de ser gran, per a poder realitzar les diverses activitats que puguen sorgir. A una pared de l’habitació trobem grans finestrons per a proporcionar una adequada ilusinació, aprofitant la llum natural. Per últim trobem una porta de dos fulles, per a facilitar l’entrada de material i alumnes a l’aula.
L’aula estara estructurada de la següent manera. Estarà dividida en dos parts:
  • La primera part l’anomenarem zona d’estudi. A aquesta zona podrem trobar:
    • Taules individuals per als alumnes.
    • Pissarra tradicional i digital.
    • Penjadors prop de la porta.
    • Armaris, per al professor i per als materials de l’aula.
  • La segona l’anomenarem zona per a activitats lúdiques. Ací trobarem:
    • Taules rodones per a treballar en grup en determinades assignatures.
    • Un ordinador de consulta per a tothom.
    • Un armari per als materials de les assignatures que es treballen a aquesta zona.
    • Una prestatgeria per a que posen els alumnes els treballs realitzats a classe.

Els materials abans nomenats es troben als armaris de l’aula, i poden ser reciclats o comprats per al propòsit de desenvolupar diverses assignatures. Exemples de materials: Tisores, punxons, cartolines, retoladors, fulls en blanc, blacs de construcció, escacs, micados...
Altres espais externs que podem trobar al centre i destinar a diverses activitats son l’hort del centre, un gimnas amb pistes exteriors, un aula de música i una d’informàtica.
Aquestos espais no estan descrits ja que no formen part de l’aula.

Ara passem a la segona part de l’activitat, l’horari. Aquest horari esta fet per a un grup de 5é de Primària.


  • Descripció de la sessió

Aquest és un dia de classe normal, per donar suport als xiquets amb les assignatures més pesades, s'utilitzen dues hores, la primera de teoria i la segona de pràctica. Així, els nens podran realitzar els exercicis proposats a classe, permetent preguntar els dubtes que els sorgeixin i a més si acaben els exercicis no s'han de dur deures a casa. D'altra banda, el professor pot fomentar valors inclosos en el currículum ocult com ara la companyonia ja que els permet treballar en grup, el respecte, etcètera.

  • Aspectes d’optimització de la sessió

Per organitzar les classes i intentar treure'n un rendiment òptim, és important tenir en compte la capacitat de concentració dels nens. Segons l'edat, les persones poden prestar major o menor temps seguit un nivell d'atenció alt. La nostra classe és del 3r cicle de primària (5è curs), per a un nen de 11 anys el temps màxim d'atenció ronda entre els 30 i 40 minuts, i necessiten aproximadament entre 10 i 15 minuts per tornar a recuperar el mateix nivell d'atenció. Un altre factor a tenir en compte són les hores del dia, al llarg del dia les persones tenim " pics d'atenció". Segons l'hora del dia, disposem de més o menys energia, i el cos tarda a afinar-se i estar totalment operatiu per disposar de tots els nostres recursos i treure el major rendiment a qualsevol tasca.

  • Estructura del dia

Començarem el dia donant un breu, amè i didàctic repàs de la lliçó anterior, reforçant els continguts apresos i preparant-se per al començament de la lliçó de teoria. Com per exemple, es comença recordant que és una cèl·lula i ens serveix com a introducció per al nou tema, els éssers vius . La segona hora es destina per a la realització d'activitats didàctiques relacionades amb l'explicació, començant amb una lectura comprensiva i un lleuger debat per concloure amb exercicis pràctics. Tindrem en compte la capacitat de concentració donant un lleu descans.

En l'esplai els nens tenen temps per dinar, anar al bany i divertir-se amb els seus amics.
Més tard, la tercera hora es destina per a alguna cosa més dinàmica i divertida com la plàstica, després del pati els nens mantenen un nivell d'atenció alt, però és probable que si se'ls imparteix una classe amb alt contingut lectiu pensen més en l'hora d'anar a dinar que en la mateixa classe en si. Així doncs, aprofitem el seu nivell d'atenció perquè desenvolupen aspectes més amens però igual d'importants com la creativitat.

S’ix al menjador.

A la tornada de menjador ens passa el mateix que a primera hora, l'atenció no és molt alta, així que tornarem a utilitzar la mateixa metodologia, començarem amb un breu repàs que ens serveix d'introducció per a la nova lliçó i al seu torn captem la seua atenció poc a poc. Com a la vesprada les hores són més curtes, adequarem el horari per optimitzar les hores de classe.

A continuació adjuntem el plànol de la classe per a que pugueu veure mes detingudament les parts de la classe.

No hay comentarios:

Publicar un comentario