Gestió e Innovació en el context educatiu

Gestió e Innovació en el context educatiu

sábado, 11 de enero de 2014

Tema 4 - Gestió de l’espai, el temps i els recursos materials. Organització de la jornada escolar.

Tornem al tema de les aules de forma mes directa, a aquesta unitat directa veurem el següent:

Tema 4 -  Gestió de l’espai, el temps i els recursos materials. Organització de la jornada escolar.

Uns dels recursos mes importants a l’escola es l’espai per a realitzar totes les activitats que plantejem, així com el temps del que disposem per a tal fet.

L’organització escolar funciona com un sistema, el centre te unes característiques bàsiques que s’acompleixen utilitzant el temps i l’espai per a dur-les a terme.

Que ens fa considerar que l’espai i el temps son importants com a recurs?
  • El tractament de la diversitat requereix temps.
  • Es important no seccionar els moments d’aprenentatge per generar un ensenyament mes simbòlic.
  • L’entorn desemboca en nous coneixements inter relacionats.
  • Les activitats mes complexes del currículum no es poden limitar al temps/espai convencional.
  • L’organització del personal deu estar regida per criteris pedagògics i no per horaris laborals.

Al 1992 va sorgir el moviment d’escoles eficaces, propiciat per Davis Thomas. Aquest moviment segueix com a principal directriu que el temps emprat pels alumnes, participant activament a la classe, es el temps real d’aprenentatge.

En primer lloc parlarem de l’espai.

L’escola es forma en el moment que es dona l’espai físic que la delimita. Aquest espai esta format per una ubicació, un edifici i l’equipament i material didàctic que es troba a l’interior.

Es l’espai on l’activitat educativa s’executa i on es proporciona el material adequat per al seu desenvolupament.

Per a que un espai es considere espai escolar, te que complir amb una sèrie de característiques:
  • Te que tindre intencionalitat educativa.
  • Deu ser una estructura per a donar cabuda a les diferents activitats que es realitzen.
  • Deu ser adequada per a tot plantejament didàctic que sorgeixca.
  • Deu contindre subjectes actius que protagonitzen la activitat educativa.

L’espai te una sèrie de factors que incideixen directament en ell. Son els següents:
  • Factors externs:
    • La situació geogràfica del centre.
    • Els elements demogràfics (com el nombre d’alumnes).
    • La capacitat de l’edifici.
    • Els factors econòmics.
  • Factors interns:
    • L’espai que te el centre.
    • Les relacions entre els membres de la comunitat educativa.
    • La projecció de l’entorn.
    • El nucli de serveis a la nostra disposició.

Sempre hi ha que flexibilitzar l’espai, el grau que siga possible. Hi ha que adequar l’entorn, adaptar les característiques de l’edifici (o espai virtual) que estem utilitzant per a facilitar l’aprenentatge. Aquestes noves disposicions del mobiliari deuen afavorir tres aspectes bàsics:
  1. El fàcil acces als materials, de forma autònoma.
  2. Crear un lloc adequat per a l’exposició de les activitats.
  3. La lliure participació i expressió de l’alumnat .

A mes, el disseny de la classe deu afavorir un ambient positiu per a desenvolupar la creativitat, participació, etc.

El procés educatiu pot sofrir canvis a la seva dificultat si escollim els materials curriculars adequats. Aquestos materials deuen ser motivadors i innovadors, així mateix deuen servir per a transmetre una informació i deuen estar estructurats didàcticament de forma correcta. Deuen ser molt variats i polivalents, i poden ser de us exclusivament escolar o no.

El següent recurs que analitzarem serà el temps. Aquest es un recurs, mai una limitació, i esta directament relacionat amb l’aprenentatge. Tenim que tindre en compte una sèrie de principis:
  • Globalització.
  • Priorització.
  • Distribució de les tasques en funció de la disponibilitat del temps.
  • Racionalització i coherència, ajustant-se a la realitat curricular.

Les unitats de temps es classifiquen de la següent forma:
  • Segons la finalitat educativa:
    • Ensenyament obligatori.
    • Etapes educatives.
  • Segons els objectius a mitjan termini:
    • Cicles educatius.
    • Cursos i calendari escolar.
  • A curt termini:
    • Trimestres i setmanes.
    • Avaluacions.
    • Unitats didàctiques.
  • Immediates:
    • Jornada escolar.
    • Sessió.

Els coneixements es construeixen a partir de totes les experiències, pel que podem raonar que, el temps educatiu dels alumnes es tot el seu temps. La jornada escolar te que seguir uns determinats criteris a l’hora d’utilitzar el temps:
  • Criteris higiènico-biológics: Tindre en compte la dificultat de les activitats i la fatiga i ritmes dels alumnes.
  • Criteris pedagògics: La programació ha de planejar les activitats per ha evitar el cansament i mantenir l’atenció.
  • Criteris Socio-cultural: Normatives, el context geografic, els costums...

Desprès de parlar del temps de forma tant general, aclarirem una sèrie de conceptes relacionats amb l’horari i amb la jornada.

L’horari es una estructura temporal que divideix el temps d’un dia. Podem encontrar ací les diferents matèries programades i la quantitat de temps dedicat a cadascuna.

Els horaris poden ser en bloc (tots els grups reben la mateixa matèria a la mateixa hora), en mosaic (on els grups tenen materies diferents i professors especialistes), combinat (mateixa matèria, mateixa hora, però en subgrups) i modular (per segments temporals, basats a l’ unitat didàctica).

La jornada escolar pot ser única, doble (amb un descans a l’hora de menjar) i combinada (amb sessions úniques i dobles).


Per últim parlarem del temps del professorat. Els mestres utilitzen el seu temps per a diferents coses. Entre elles figuren: El temps directe amb l’alumnat, la planificació curricular, la formació i desenvolupament professional, la relació amb l’entorn escolar i la participació i gestió als òrgans col·legiats, etc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario