Ja em vist els òrgans
que controlen el funcionament del centre. El següent tema surt amb la intenció
de ficar un poc de llum a la qüestió de la “paperassa” que es deu fer a
l’escola, quins tipus hi ha, per a que serveixen i que en diu la normativa.
El següent tema
s’anomena...
Tema 3 - Documents institucionals per a la gestió
educativa i del regim economicoadministratiu del centre.
Ací trobarem els
següents documents:
- PEC (Projecte educatiu del centre)
- PCC (Projecte curricular del centre)
- Pla de convivència
- PAT (Pla d’acció Tutorial)
- PNL (Pla de normalització lingüística
- PFL (Pla de foment de la lectura)
- Pla de transició de primària a secundaria.
- RRI (Reglament de regim intern
- PAD (Pla d’atenció a la diversitat)
- PGA (Programació general anual)
Son un fum de
documents, així que els resumiré amb la major objectivitat possible.
El PEC te les següents característiques:
- Sorgeix amb intencions educatives, d’acord amb la identitat del centre.
- Es elaborat per l’equip directiu (d’acord amb les directrius del consell escolar i propostes del claustre i l’AMPA).
- Aprovat i avaluat pel consell escolar.
- Publicat al tauler d’anuncis del centre.
Que diu la normativa?
El pec a
d’incloure:
- Valors, objectius i prioritats d’actuació, d’acord amb la identitat del centre i la consecució del fins que establixen la Llei Orgànica 2/2006 d’Educació i la Llei d’Us i Ensenyament del Valencià-
- La concreció dels currículums, una vegada aprovats pel claustre.
- El tractament transversal de l’educació en valors.
- El pla de convivència.
- El pla d’acció tutorial.
- El pla de normalització lingüística.
- El pla per al foment de la lectura.
- El pla de transició de l’Educació Secundaria Obligatòria.
El PCC es competència dels mestres, no hi
ha participació de la família. Es tracta de que (continguts), com (Metodologia)
i quan (temporalització) ensenyem i que (Matèria), com (Exàmens, proves...) i
quan (Cronograma) avaluem.
Que diu la normativa?
- El reglament de regim intern.
- El disseny particular del programa d’educació plurilingüe.
- Les mesures d’atenció a la diversitat.
- Criteris bàsics que han d’orientar:
- Organització i funcionament del centre.
- Participació de membres de la comunitat educativa.
- Coordinació dels serveis del municipi.
- Mesures de coordinació entre el segon cicle d’educació infantil i el primer cicle de educació primària.
- Mesures organitzatives d’atenció educativa per a aquells que opten per cursar ensenyaments no religiosos.
- Mecanismes de cooperació entre les famílies i el centre per a millorar el rendiment acadèmic.
El pla de convivència es el procediment
d’actuació orientat a la prevenció i a aconseguir un adequat clima escolar en
el centre i segueix les següents directrius:
- Model d’actuació respecte a l’alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten lleument la convivència escolar.
- Model d’actuació respecte a l’alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten greument la convivència escolar.
- Model d’actuació davant de situacions de possible assetjament escolar o bullying.
Seguidament
trobem el PAT, elaborat per la comissió
pedagògica amb l’objectiu de coordinar els tutors amb els professionals de
suport del servici psicopedagògic escolar. Aquest pla s’encarrega de planificar
les activitats d’informació acadèmica per a l’alumnat, i de aconseguir una
correcta coordinació entre les famílies i el professorat.
El PNL, també està elaborat per la comissió
pedagògica, i deu incloure els següents apartats:
- Objectius.
- Actuacions en cada àmbit d’intervenció.
- Temporalització.
- Criteris d’avaluació.
Amb aquest pla es
pretén fomentar l’ús de la llengua materna. Opine que aquest pla deuria de
tindre molta mes importància de la que te a l’actualitat, donat que el valencià
està perdent-se dia a dia.
Trobem també el PFL on s’arrepleguen totes les
intervencions centrades al foment de la lectura i el Pla de transició de l’educació primària a l’educació secundària on,
basant-se en les necessitats del alumnat, el professorat i les famílies, s’efectuarà
el transit entre les dos etapes de l’educació.
Ja quasi per
acabar trobem el RRI, que es una
norma interna , un conjunt de drets, objectius i principis que regulen el
benestar social del centre a les seves tasques quotidianes. Aquestes normes son
elaborades pel centre, basant-se al pla
de convivència.
El PAD es un document que regula els casos
de diversitat a l’aula. En ell figuren diferents tipus de mesures que aplicar
segons el grau de la diversitat. Existeixen les mesures ordinàries (canvis
d’horaris) les extraordinàries (ACIS) i les preventives (casos d’absentisme).
Podem trobar recursos a emprar per a aplicar les diferents mesures.
Finalment, el PGA es un document redactat per l’equip directiu
on figuren els criteris per a l’elaboració d’horaris, el projecte educatiu i
les modificacions pertinents, el programa d’activitats anual, calendaris, etc.
Be, aquesta
unitat es una mica mes fastigosa, a ningú li agrada trobar-se una muntanya de
paperassa damunt la taula, i açò sembla el mateix. La següent pràctica explica
que es un pla d’atenció a la diversitat (PAD).
Vos espere allí.
No hay comentarios:
Publicar un comentario