- Quina és la finalitat del pla de convivència?
La finalitat del pla de
convivència és establir el dret de la integritat i la dignitat personal, i
exercir una protecció contra tota agressió física o moral.
Els membres de la
comunitat educativa tenen el deure de respectar les normes de convivència
establertes pel centre i el dret de rebre formació e informació sobre els seus
drets i llibertats, sobre la prevenció de conflictes i la resolució dels
mateixos. També tenen dret a proposar mesures per afavorir la convivència al
centre.
- Qui l’elabora i qui l’aprova?
El pla de convivència és
elaborat per cada centre docent. Serà un model d’actuació planificada.
És aprovat pel consell
escolar del centre.
- Qui l’ha de desenvolupar i com?
Les competències i
desenvolupament del pla de convivència és responsabilitat de tots els membres
de la comunitat educativa i es duu a terme baix la coordinació del cap
d’estudis.
L’educació en
convivència es realitzarà a totes les àrees del currículum i s’establiran tutories
per a la mediació i resolució de conflictes.
El director/a del centre
afavorirà la convivència i resoldrà conflictes, complint els criteris que el
pla dóna.
- Qui farà el seguiment?
El seguiment serà
realitzat pel consell escolar, que designarà una comissió de convivència, i
s’elaborarà trimestralment un informe amb les incidències produïdes i els
resultats obtinguts.
Amb aquests informes
s’avaluarà el pla de convivència i les conclusions seran remeses a la direcció
territorial de Cultura, Educació i Esport, i a partir d’aquesta documentació es
realitzarà un informe final de cada curs acadèmic.
Aquests informes seran
enviats a l’ Institut Valencia d’Avaluació i Qualificació Educativa per a
analitzar-los amb la finalitat de proposar mesures per a la millora dels plans
i prevenció de la violència escolar.
- Esquema dels cinc apartats generals que ha de contindre el pla de convivència.
- Procediment d’actuació orientat a la prevenció i a aconseguir un adequat clima en el centre.
- Model d’actuació respecte a l’alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten lleument la convivència escolar.
- Model d’actuació respecte a l’alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten greument la convivència escolar.
- Model d’actuació davant de situacions de possible acaçament escolar o bullying.
- Procediment: actuacions posteriors en el cas que no es confirme l’existència de comportaments d’intimidació i acaçament entre alumnes.
- Orientacions sobre : qui ensenya a conviure, visió proactiva de la convivència, eixos per a la millora de la convivència, propostes per a la resolució de conflictes:
- Orientacions sobre: qui ensenya a conviure.
No obstant, tota la
comunitat educativa té un paper actiu a la instauració de normes de
convivència, actituds i valors. Tot el professorat deu assumir la implantació
de normes a l’alumnat, construint amb la pràctica constant i visible de la
convivència una peça clau del currículum.
- Visió proactiva de la convivència, eixos per a la millora de la convivència, propostes per a la resolució de conflictes.
Aprendre a analitzar els
conflictes i valorar el rol que té cada persona:
Normalment, quan alguna
cosa ens pertorba, atribuïm el nostre malestar a terceres persones. Aquesta
lectura ens impedeix pensar en el nostre paper en una situació conflictiva ja
que la culpa és donada a causes externes. És un signe maduratiu i de vitalitat
afrontar els problemes de cara, sense violència i sense perjudicis, qualificar
el propi rol és el primer pas per descobrir el ventall d’opcions possibles per
resoldre el conflicte.
Aprendre a intervindre
front a situacions negatives i conductes incorrectes des de l’acceptació de
totes les persones:
Davant de tot, som
companys, no enemics. Devem saber posar-nos en el lloc dels demes. Açò no
significa que les seves opinions ens agraden, ni que estem d’acord amb la seva
forma d’actuar. Ninguna diferencia d’opinió justifica l’atac cap a altra
persona. Els nostres valors i principis ètics deuen estar per damunt.
Prevenció:
Per norma general, es
perceben indicis dels conflictes sense resoldre. El temps, sol agreujar els
conflictes, però la intervenció propera evita mals innecessaris. Hi ha que
procurar un entorn acollidor, democràtic i obert a les necessitats de tot el
mon, pot ajudar a treure alguna cosa constructiva dels conflictes i fer llaços
forts.
Diàleg obert i escolta
activa:
Defendre el nostre punt
de vista i els nostres objectius d’ una forma assertiva és fonamental per a gestionar un conflicte
constructivament. Sense oblidar-nos de l’estructura activa, que suposa escoltar
sense posar-se a la defensiva, estar disposats a acceptar crítiques i ficar-nos
en el lloc de l’emissor per a compartir inquietuds, angoixes e inclòs alegries.
Una mala comunicació és una font inesgotable de mal entesos i discrepàncies.
Aprendre a triar la resposta
més adequada a cada situació (estils de gestió de conflictes):
Els xiquets, solen
justificar-se tirant-li la culpa a un company, dient que va començar ell, si
seguim amb aquesta dinàmica desembocarà a una guerra d’ofenses que no duen a
cap lloc. És imprescindible crear un espai de reflexió, en el qual pugem
sospesar alternatives.
Aprendre a reunir la
informació necessària per a trobar una eixida al conflicte(identificació
d’interessos):
Els interessos poden
xocar per molts motius. En un bon clima és necessari procurar que els
interessos generals de les persones estiguen satisfets, mantenint un bon clima
de convivència.
Aprendre a enfocar els
problemes apropant posicions i sumant esforços (cooperació):
Es important no
confondre distribució i cooperació. És més important escollir una solució que
comporte la cooperació de les persones implicades al conflicte abans que
imposar una decisió salomònica. Una decisió cooperativa implica que cada
persona ajude a l’altra sense necessitat de renunciar als seus objectius.
Aprendre a trobar
múltiples solucions als problemes (Creativitat):
Hem d’acostumar-nos a
obrir tot el possible el ventall de possibilitats, inventar noves vies d’acció
davant les situacions conflictives que ens trobem. Siguen noves o conegudes, les
situacions conflictives, les solucions creatives propicien noves oportunitats
de renovació i evolució, tant a nivell individual com grupal.
Aprendre a compartir
responsabilitats promovent la implicació individual i col·lectiva (participació
activa):
Hi ha que procurar
treure el màxim profit a les persones implicades de la comunitat educativa. Un
lideratge positiu és fonamental per a treure la màxima energia i esperit del
equip docent i dels alumnes.
Aprendre a conviure amb
les pròpies limitacions (criteris de realitat):
Mantindre els peus al
sol es una condició indispensable per a la resolució constructiva dels
conflictes, acceptant les pròpies limitacions, tindrem una visió més ampla i
realista sobre les limitacions de les persones, factor imprescindible en una
educació integral, el qual afavoreix la integració en la societat de
l’individu.
Aprendre a intervenir en
conflictes molt enquistats (reparació i reconciliació):
Són conflictes mal
resolts que s’han alimentat durant l’espai del temps. Començar per el més
difícil no és aconsellable, però la reconciliació i reparació dels danys és
possible i devem de fer-li-ho entendre als implicats al conflicte.
Aprendre a il·lusionar a
les persones del centre en el cultiu d’un clima de convivència pacífic (cultura
de pau):
La inactivitat front a
les injustícies és una forma de contribuir a que es dilaten per més temps. No
es pot confondre el pacifisme amb la passivitat. Es deu de fomentar una cultura
de pau i d’unió entre els membres de la comunitat.
Aquestes són sols unes
propostes per a millorar la convivència en qualsevol comunitat educativa. Es
tracta de dinamitzar el potencial de les persones membres dels diferents
sectors. Gestionar els conflictes és una part important en el desenvolupament
humà, convertir la diversitat d’opinió en situacions d’aprenentatge,
contribuint a un clima de convivència segur i saludable.
No hay comentarios:
Publicar un comentario